Denne beskrivelse består af 5 deldokumenter:
Generel beskrivelse af praktikstedet
- Beskrivelse af institutionen som praktiksted
- Uddannelsesplan for 1. praktikperiode (P1)
- Uddannelsesplan for 2. praktikperiode (P2)
- Uddannelsesplan for 3. praktikperiode (P3)
Beskrivelsen er udarbejdet af praktikstedet, hvis der er tvivl om indhold, fejl eller lignende i beskrivelsen bedes du rette kontakt til institutionen pr. mail eller telefon.
Redigeret af institutionen den 06.02.2014
1._Generel beskrivelse af praktikstedet
Institutionens adresse m.v. | |
---|---|
Adresse | Nørrebros Børnehave Neergårdsvej 9 4800 Nykøbing F. |
Telefon | 54851723 |
kontakt@nørrebrosbørnehave.dk | |
Hjemmeside | www.nørrebrosbørnehave.dk |
Generelle oplysninger om institutionen | |
---|---|
Leder | Annemarie Dunk |
Institutionens åbningstider | Mandag-torsdag 6:30 - 17:00, fredag 6:30 - 16:00 |
Organisatoriske tilknytning | Privat |
Institutionstype | Børnehave |
Generelle oplysninger om brugerne | |
---|---|
Antal bruger | Max. 37 børn |
Karakteristik af brugerne | Børn i alderen 2½ - 6 år indenfor normalområdet |
Ydereligere oplysninger om institutionen | |
---|---|
Institutionens formål | Nørrebros Børnehave er en privat institution. |
Institutionens organisering | Børnene er delt i to grupper. Blå Stue og Grøn Stue med max. 17/18 børn i hver gruppe. Grupperne er aldersintegreret. |
Faggrupper på institutionen | 1 leder (pædagoguddannet) 2 pædagoger 1 pædagogmedhjælper 1 medhjælp i køkkenet |
Pædagogiske arbejdsmetoder | Vi prioriterer rummelighed, tryghed og trivsel højt og giver dit barn en rolig hverdag med nærvær og omsorg samt tid til fordybelse. Skabe tryghed for at give børnene mulighed for at udvikle sig. Skabe mulighed for fri leg hvorigennem børnene lærer om livet. Skabe respekt for hinanden. |
Tværprofessionelt samarbejde | Efter behov samarbejder vi med: Talepædagog Støttepædagog Psykolog Ergoterapeut Sprogpædagog (til to-sproget børn) Sproggruppepædagog Sagsbehandler |
2._Beskrivelse af institutionen som praktiksted | |
---|---|
Praktik kontaktperson | Annemarie Dunk |
1. praktikvejleders navn | Annemarie Dunk |
1. praktikvejl. uddannelse | Pædagoguddannelse fra Storstømsseminariet 1995 Praktikvejlederkursus fra Storstrømsseminariet 1997 |
2. praktikvejleders navn | - |
2. praktikvejl. uddannelse | - |
3. praktikvejleders navn | - |
3. praktikvejl. uddannelse | - |
Kontakt til uddannelsesinstitutionen | Det er praktikvejlederens ansvar at der skabes kontakt til uddannelsesinstitutionen hvis der er problemer / bekymringer i praktikforløbet som ikke kan løses på praktikinstitutionen |
Organisering af praktikvejledningen | Der afsættes 1 time om ugen til vejledning. Vejledningen finder sted i arbejdstiden og afholdes i mødelokale. Den studerende laver dagsorden. Vejledning kan udsættes/aflyses ved ferie, sygdom eller anden aktivitet, som gør at vejledningen ikke kan afvikles i pågældende periode. |
Arbejdsforhold (praktikperiode 1) | Det forventes ikke at den studerende arbejder alene. Institutionens holdning er dog at den studerende skal nå så mange forskellige arbejdsopgaver og oplevelser som muligt. Den studerende vil blive tilbudt at deltage i personalemøder, kurser, forældresamtaler, forældrearrangementer mm. i det omfang det er muligt. |
Eksempel på arbejdsplan | Arbejdsplan (grundplan) aftales på første besøg i institutionen. Der forsøges at tage hensyn til afhentning af egne børn, sport mm. Institutionen er lukket på helligdage. Der er personalemøde en gang om måneden kl 17:00 - 20:00 + en times stuemøde pr. måned. |
Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF'er) der er fælles for de tre praktikperioder
En beskrivelse af hvordan den studerende kan arbejde med hvert af disse fælles centrale kompetence- og færdighedsmål. Beskrivelsen dækker alle tre praktikperioder.
CKFa - Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis: Vi betragter børnene som selvstændige individer, der gennem relationer til andre børn og voksne lærer egne behov at kende og udvikler evnen til at indgå i fællesskaber og skabe venskaber, som et vigtigt fundament for en god barndom. |
|||
CKFb - Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis: Nørrebros Børnehave ligger i byen. |
|||
CKFc - Praktikstedets målgruppe og dennes behov, livskvalitet, udvikling og læring: Børnehavebørn i alderen 2½ - 6 år. |
|||
CKFd - Etik, værdier og menneskesyn: Personalet skal være nærværende og omsorgsfuldt og respektere det enkelte barns behov; de skal sikre en hverdag hvor der både lægges vægt på planlagte aktiviteter og gives plads til børnenes selvstændige leg og spontanitet. |
|||
CKFe - Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis: Det forventes at den studerende deltager i de arbejdsopgaver som der er i forhold til børnene mens de er i institutionen.
|
1. praktikperiodes faglige kompetencemål
Målet for 1. praktikperiode er, at den studerende kan
a) indgå i praktikstedets daglige pædagogiske praksis,
b) indgå i og udvikle betydende relationer og støtte andres evne til etablering af relationer,
c) deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af pædagogiske processer,
d) opsamle og reflektere over erfaringer fra praksis,
e) begrunde og forholde sig etisk og kritisk reflekterende til egen praksis og
f) demonstrere personlig indsigt om egne relationsmæssige forudsætninger og sociale færdigheder.
1. praktikperiodes centrale kundskabs- og færdighedsområder
En beskrivelse af hvordan den studerende kan arbejder med hvert af periodens centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF'er), for at opnå de faglige kompetencemål for perioden.
P1 CKFa - Samspil og relation mellem deltagerne i den pædagogiske proces: Samspil og relation sker både én til én, i den lille gruppe og i den store gruppe. |
P1 CKFb - Samspilsprocessers betydning for den enkeltes livskvalitet og udvikling, herunder egen indflydelse på og betydning for relationen: Som udgangspunkt evner børnene at skabe kontakt, være nysgerrige og har trang til at mestre. De er engageret i at udvikle, lære og udfolde sig i livet - men det anhænger alt sammen af den kontakt de tilbydes. |
P1 CKFc - Kommunikation, samspil og konflikt i relationen: Den studerende skal være en del af et voksenteam, som sætter normerne for kommunikation, samspil og konklikthåndtering; men samtidig skal børnene gives en forståelse for deres eget ansvar - børnene skal forstå at det har betydning hvordan man taler til hinanden. |
P1 CKFd - Magt og etik i relationen: Det er den voksnes ansvar hvis magtmisbrug finder sted i relationen. |
4._Uddannelsesplan for 2. praktikperiode - Den pædagogiske inst. |
---|
Institutionen som praktiksted i 2. periode: Vi modtager ikke studerende i denne periode |
P2 Anbefaling af litteratur: |
2. praktikperiodes faglige kompetencemål
Målet for 2. praktikperiode er, at den studerende kan
a) indgå i og bidrage til tilrettelæggelsen og organiseringen af det daglige pædagogiske arbejde,
b) deltage i udviklings- og forandringsprocesser,
c) planlægge, gennemføre, dokumentere og evaluere pædagogiske processer,
d) dokumentere og formidle pædagogisk praksis og
e) begrunde og forholde sig etisk og kritisk reflekterende til egen og praktikstedets praksis.
2. praktikperiodes centrale kundskabs- og færdighedsområder
En beskrivelse af hvordan den studerende kan arbejder med hvert af periodens centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF'er) for at opnå de faglige kompetencemål for perioden.
P2 CKFa - Pædagogisk praksis som samfundsmæssig institution og offentligt anliggende: |
P2 CKFb - Institutionel omsorg, opdragelse og udvikling: |
P2 CKFc - Institutionaliseringens betydning for brugere og udøver af pædagogisk praksis i lyset af de kulturelle og samfundsmæssige vilkår: |
P2 CKFd - Praktikstedets organisation, kultur og ledelse: |
P2 CKFe - Internt og eksternt samarbejde: |
P2 CKFf - Magt og etik i den institutionelle ramme: |
5._Uddannelsesplan for 3. praktikperiode - Den pæd. profession |
---|
Institutionen som praktiksted i 3. periode: Vi modtager ikke studerende i denne periode |
P3 Anbefaling af litteratur: |
Faglige kompetencemål for 3 praktikperiode
Målet for 3. praktikperiode er, at den studerende kan
a) beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession,
b) yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov,
c) redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt,
d) skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs)teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder og
e) redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til professionens handlegrundlag og udvikling.
3. praktikperiodes centrale kundskabs- og færdighedsområder
En beskrivelse af hvordan den studerende kan arbejde med hvert af de centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF'er) for at opnå de faglige kompetencemål for perioden.
P3 CKFa - Professionens arbejdsområder og opgavefelt: |
P3 CKFb - Pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder: |
P3 CKFc - Professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder: |
P3 CKFd - Sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling: |
P3 CKFe - Professionsbevidsthed og -identitet: |
P3 CKFf - Den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver: |
Hvilken specialisering er det muligt at arbejde med i institutionen? |
---|
Børn og Unge |
Mennesker med nedsat funktionsevne |
Mennesker med sociale problemer |
Specialisering
De faglige kompetencemål er generelle på alle tre specialiseringer.
Målet er, at den færdiguddannede kan
a) anvende viden og indsigt i det specifikke arbejde med brugergruppen,
b) opstille fagligt begrundede pædagogiske mål ud fra en forståelse af brugernes perspektiver og handlemuligheder,
c) reflektere kritisk over pædagogiske tænkemåder og handlemuligheder ud fra teori, forskning og praksisforståelser inden for det valgte specialiseringsområde og
d) udmønte professionsforståelse og professionsetik inden for det valgte specialiseringsområde.
Liniefag på institutionen
Angiv på en skala fra 1 til 5 hvor meget de enkle liniefag er i fokus på institutionen. (1 er ikke i fokus og 5 er meget i fokus)
Sundhed krop og bevægelse |
Udtryk, musik og drama |
Værksted, natur og teknik |
Specialiseringen Børn og Unge
Den studerende følgende muligheder for at arbejde med CKF'erne i relation til specialiseringen ’Børn og unge’
BU CKFa - Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser: |
BU CKFb - Børn og unges livsbetingelser og trivsel, herunder omsorgssvigt og mobning, i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår: |
BU CKFc - Inklusion og eksklusion: |
BU CKFd - Omsorg, magt og relationsdannelse: |
BU CKFe - Børne- og ungekultur, leg og aktiviteter: |
BU CKFf - Brugerinddragelse og rettigheder, herunder samarbejde med og vejledning af forældre og andre pårørende samt fagpersoner: |
BU CKFg - Udsatte børn og unge samt børn og unge med særlige behov for pædagogisk støtte og indsats: |
BU CKFh - Forebyggende arbejde og interventionsformer: |
BU CKFi - Love, konventioner og regler af særlig betydning for børn, unge og deres pårørende: |
BU CKFj - Pædagogiske læreplaner og sprogvurderinger i dagtilbud: |
BU CKFk - Skolestart og fritidsordning. Overgang fra daginstitution til skole: |
Specialiseringen Mennesker med nedsat funktionsevne
Den studerende har følgende muligheder for at arbejde med CKF'erne i relation til specialiseringen ’Mennesker med nedsat funktionsevne’
MF CKFa - Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser: |
MF CKFb - Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår: |
MF CKFc - Funktionsnedsættelse og livsmuligheder: |
MF CKFd - Inklusion og eksklusion: |
MF CKFe - Omsorg, magt og relationsdannelse: |
MF CKFf - Samarbejde med brugere, pårørende og professionelle: |
MF CKFg - Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen: |
MF CKFh - Brugerinddragelse og rettigheder: |
MF CKFi - Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen, herunder centrale handicappolitiske målsætninger: |
MF CKFj - Kompensationsmuligheder: |
MF CKFk - Kommunikative processer og alternative kommunikationsformer: |
Specialiseringen Mennesker med sociale problemer
Den studerende har følgende muligheder for at arbejde med CKF'erne i relation til specialiseringen ’Mennesker med sociale problemer’
MS CKFa - Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser: |
MS CKFb - Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår: |
MS CKFc - Inklusion og eksklusion: |
MS CKFd - Omsorg, magt og relationsdannelse: |
MS CKFe - Opsøgende arbejde og interventionsformer: |
MS CKFf - Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen: |
MS CKFg - Brugerinddragelse og rettigheder: |
MS CKFh - Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen: |
MS CKFi - Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen: |
MS CKFj - Truede familier, sorg og krise: |